Workflow staat voorop

De ELO omgeving van onze netwerken zijn gemaakt voor en door docenten en studenten. Alles wat ontwikkeld wordt is direct het gevolg van wensen van de eindgebruikers. We streven ernaar het aantal handelingen minimaal te houden. Zo zijn afbeeldingen, films, geluidsfragmenten en ook PDFs direct zichtbaar om zo nodig af te spelen.
Verder adviseren wij om studenten waar mogelijk de WordPress tekst editor te gebruiken in plaats van bijvoorbeeld Word documenten te uploaden. Je ziet alles direct in de taak venster. Zo hoef je niet te wachten bij het downloaden en openen van bestanden. Daarbij als je het werk van een grote groep leerlingen moet nakijken, en deze hebben allemaal grote bestanden gebruikt, loopt je PC al gauw vol. 

Helder

Om de workflow helder te houden, is ervoor gekozen om de inrichting zo te doen dat een gebruiker enkel de projecten, gebruikers en functies ziet die voor hem/haar van toepassing zijn. Door middel van de verschillende privacy instellingen kan een school bepalen welke gegevens en portfolio’s van medeleerlingen zichtbaar zijn. Daarbij moet het opgemerkt worden dat een student ALTIJD ervoor kan kiezen om berichten op zijn portfolio privé te houden en deze zelfs met een wachtwoord zou kunnen beveiligen. 

Nakijken en beoordelen

Ook het nakijken hebben we op een dergelijke manier proberen te faciliteren. Nakijken van een klas gaat in een stuk door, waarbij de docent alleen op het knopje ‘volgende’ hoeft te klikken. Dat beoordelen kan ook op verschillende manieren. Bijvoorbeeld met een cijfer, maar ook met afvinken, met een schaal (o, m, v, g zg) of door middel van een rubric.
Ongeacht welke vorm van beoordeling is gekozen, de docent kan zijn beoordeling altijd voorzien van geschreven feedback (feedforward) of er zelf een filmpje, afbeelding of geluidsfragment aan toevoegen. En de docent kan natuurlijk badges uitdelen aan studenten waarvan hij vindt dat ze die hebben verdiend.

Werkvormen

Er zitten al verschillende werkvormen in het netwerk (rubrics, gegevens bijhouden, statistieken, vragenlijsten, toetsen, flashcards, tijdslijn). Taken die zijn aangemaakt kunnen door alle andere docenten in het netwerk worden gebruikt. Hier komen in de komende tijd aparte posts over.

Rapportage

Er kunnen eenvoudig rapportages per klas/individu uit het netwerk worden gehaald. In een oogopslag ziet een docent wat er allemaal is ingeleverd en vooral wat nog open staat. Verder kan de docent zien wat voor beoordeling aan ingeleverd werk is gegeven.
De rapportage is ook per leerling uit te draaien. In beide gevallen is de rapportage als PDF op te slaan of uit te printen. 

Ruim inzetbaar

De ELO is bovendien in te zetten voor alle vakken. Veel aanbieders zijn gericht op bepaalde vak of vakgroep, Leerpodium is juist breed inzetbaar. Van LO tot Wiskunde, van Kunst tot de Talen

Altijd onderweg

De Leerpodium ELO is altijd in ontwikkeling. En wij zijn altijd opzoek naar input om functies te ontwikkelen die voor iedereen inzetbaar zijn.