Leerling2020

 

Als docent ben ik geabonneerd op diverse nieuwsbrieven. Ook op die van Leerling2020. Vandaag stond daar een bericht in over de samenwerking tussen IVKO en Leerpodium. Docenten en directie leggen uit wat hun keuzes zijn geweest om uiteindelijk met Leerpodium te gaan werken. Leerlingen vertellen over wat ze met hun portfolio doen. IVKO wordt hier aangehaald vanwege hun deelname aan de Leerlab Person@lize van Leerling 2020.

Lees het hele bericht hier.

Het artikel is op zich al leuk om te lezen, maar er zijn ook links naar andere interessante artikelen die te maken hebben met gepersonaliseerd leren.

Eentje gaat over hoe het Ichthus College om zijn gegaan met de implementatie van een portfolio systeem. Een verhaal waarin de school uitlegt welke overwegingen ze hebben gehad en welke stappen ze hebben gemaakt voordat ze tot een goed werken systeem kwamen. Lees hier verder.

Nog interessanter vond ik een artikel over leveranciers die in gesprek waren gegaan met leerlingen over hoe zij, als eindgebruiker, een digitaal portfolio voor zich zien.
De drie belangrijkste inzichten?

  • Een digitaal portfolio moet van de leerling zijn.
  • Zorg voor een interface die leerlingen aanspreekt.
  • Vraag regelmatig feedback aan eindgebruikers. 

Het zijn dingen waar wij het ook over hebben als we met scholen in gesprek gaan. En ook de complete lijst, die hier te vinden is, biedt eigenlijk allemaal elementen die al in ons portfoliosysteem aanwezig zijn of waaraan we momenteel werken.