Nieuwe invulling

Als je het nu over Leerling 2020 hebt, denk je waarschijnlijk aan heel andere dingen dan toen het destijds werd gelanceerd als platform voor gepersonaliseerd leren. Sowieso heeft digitaal onderwijs een grote impuls gekregen door alles wat er zich het afgelopen jaar heeft afgespeeld.

Leerling 2020

Maar even terug in de tijd. Twee jaar om precies te zijn. Toen stond er een bericht op Leerling2020 over de samenwerking tussen IVKO en Leerpodium. Docenten en directie leggen uit wat hun keuzes zijn geweest om uiteindelijk met Leerpodium te gaan werken. Leerlingen vertellen over wat ze met hun portfolio doen. IVKO wordt hier aangehaald vanwege hun deelname aan de Leerlab Person@lize van Leerling 2020.

Lees het hele bericht hier.

IVKO en meer

Het artikel is op zich al leuk om te lezen, maar er zijn ook links naar andere interessante artikelen die te maken hebben met gepersonaliseerd leren.

Eentje gaat over hoe het Ichthus College om zijn gegaan met de implementatie van een portfolio systeem. Een verhaal waarin de school uitlegt welke overwegingen ze hebben gehad en welke stappen ze hebben gemaakt voordat ze tot een goed werken systeem kwamen. Lees hier verder.

Wensen van de leerlingen

Nog interessanter is het artikel over leveranciers die in gesprek waren gegaan met leerlingen over hoe zij, als eindgebruiker, een digitaal portfolio voor zich zien.
De drie belangrijkste inzichten?

  • Een digitaal portfolio moet van de leerling zijn.
  • Mogelijkheid om te personaliseren (kleur, opmaak, volgorde)
  • Zorg voor een interface die leerlingen aanspreekt.
  • Vraag regelmatig feedback aan eindgebruikers. 

Het zijn dingen waar wij het ook over hebben als we met scholen in gesprek gaan. En ook de complete lijst, die op de site van Leerling 2020 of hieronder te vinden is, biedt eigenlijk allemaal elementen die al in ons portfoliosysteem en ELO aanwezig zijn.

Al eerder verwezenlijkt door Leerpodium

  • Dat je kunt zien wat je vaardigheden zijn
  • Dat je kunt analyseren waar je wel en niet goed in bent
  • Hoe je participatie is aan groepsopdrachten of in de klas
  • Reflectie op wat je dat jaar geleerd hebt
  • Statistieken
  • Beoordelingen door je docent op je sterke en minder sterke punten
  • Beoordelingen zonder cijfers

Welke functionaliteiten moeten er in een digitaal portfolio zitten?

  • Reminders voor deadlines
  • Terugblikken op wat je het jaar daarvoor op die dag maakte
  • Dat je ziet hoeveel dagen het nog duurt tot de vakantie
  • Dat je deadlines met één klik in je agenda kunt zetten
  • Koppelingen aan Magister, SOMtoday en digitale lesprogramma’s
  • Dat je zelf werkgroepen kunt aanmaken
  • Dat je via het portfolio direct vragen kunt stellen aan je docent
  • CV/motivatiebrieven maken vanuit het portfolio met jouw vaardigheden
  • Voorbeeldopdrachten

Welke technische eisen stellen leerlingen aan een digitaal portfolio?

  • Tijdige melding dat je het portfolio niet kunt gebruiken als er onderhoud gepleegd wordt
  • Feedback vragen aan gebruikers
  • Mogelijkheid om ‘bugs’ te kunnen melden
  • Eerst een bètaversie uitbrengen voor een kleine groep eindgebruikers

Hoe moet het er volgens leerlingen uit zien?

  • Overzichtelijk en intuïtief
  • Mogelijkheid om te personaliseren (kleur, opmaak, volgorde)