Succes verhaal

Het is fijn om succesverhalen te kunnen delen.
De afgelopen weken heb ik een dergelijk moment mogen hebben.

Ik werk al heel wat jaren als docent. Een paar jaar geleden kreeg ik de uitdaging om het praktijk vak Economie en Ondernemen mede vorm te geven op een VMBO hier in Den Haag.

Economie en ondernemen

Het bleek een behoorlijke uitdaging. Een leerling die een vak als E&O kiest, krijgt twee jaar lang 12 uur per week les. Voor het vak zijn er vier verplichte onderdelen en vier keuzeprojecten.
De lessen moeten genoeg kennisoverdrachtsmomenten hebben maar ook genoeg uitdagingen en afwisseling bieden. Je kunt de leerlingen bijvoorbeeld niet 12 uur lang achter een computer zetten.

Mijn directe collega en ik hebben dan ook lang gezocht naar de juiste formule. De eerste twee jaar was het vooral opdrachten maken en uitproberen en de juiste manier van beoordelen eraan koppelen.

De uitdaging

Toen was de uitdaging:
Hoe gaan we de lessen structureren en vooral; hoe ga je een en ander administreren?
Tijdens een gegeven les moment zijn er tegelijkertijd drie groepen bezig met hun eigen programma: Dat kan zijn het onderdeel Secretarieel, Commercieel of Logistiek. Het profieldeel Administratie doen ze bij een anderen docent; dat profieldeel is sowieso vrij theoretisch van aard en de opdrachten zijn vooral ‘Excel’ gerelateerd.

Voor de overige profieldelen zochten we naar de juiste combinatie van:

  • Zelfstandig kunnen werken van de leerling
  • Een combinatie van onderzoek, theorie en praktisch bezig zijn
  • Een authentieke leeromgeving
  • Voor de leerlingen duidelijk wat ze moeten doen
  • Snel feedback kunnen geven

Laat nou het Leerpodium netwerk voor veel van deze dingen uitermate geschikt blijken te zijn. Alsof ik dat niet wist.
Maar toch blijkt het in de praktijk nog beter te werken dan ik had verwacht.

Een oplossing

De leerlingen krijgen aan het begin van de week een lesprogramma met bijbehorende taken die ze voor het einde van de week moeten hebben afgerond.

Weektaken

Leerlingen volgen de link naar de planning en vinden daar de benodigde informatie, bronnen en uitleg van de taken, waarna ze meteen aan de opdracht kunnen beginnen.
We hebben getracht om een breed scala aan soorten opdrachten klaar te zetten, zodat leerlingen soms elders in school bezig moeten zijn en soms zelfs buiten school.
De ene keer moeten ze antwoord geven op een paar vragen of iets ontwerpen en de andere keer moeten ze een foto of film inleveren als bewijs dat ze een taak hebben uitgevoerd (een vergaderkamer inrichten bv)

De toetsing

Vrijdag middag is altijd het moment dat ze hun weektaak moeten hebben afgerond.
We zetten de rapportage open. Elke leerling kan zien welke taken hij of zij nog niet heeft ingeleverd omdat er dan een lege bolletje staat. Een lege bolletje betekent dat de betreffende leerling nog niet naar huis kan.
Overigens op de afbeelding hieronder zie je ook oranje bolletjes. Die betekenen dat een leerling iets heeft ingeleverd maar dat het werk nog niet is nagekeken. Een rood bolletje staat voor nagekeken maar onvoldoende geacht en een groen bolletje is natuurlijk voldoende of zelfs goed.

Rapportage

Terwijl de leerlingen er alles aan doen om op tijd weg te kunnen, kijken wij de reeds ingeleverde taken na. Omdat de uitwerkingen bijna allemaal op Leerpodium zijn gedaan en de meeste beoordelingsvorm een schaal is, is dat vrij snel gedaan, inclusief het schrijven van feedback.
Als de lessen de volgende week beginnen kunnen de leerlingen eerst de feedback lezen alvorens weer aan een nieuwe ronde te beginnen.

Voor het extra overzicht hebben we een stel posters op een bord geprikt. Dit is een overzicht van de 10 weken waaruit een onderdeel bestaat. Een groene sticker betekent dat je je weektaken naar behoren hebt afgerond, een rode sticker betekent dat je nog wat hebt te doen.

Lesgeven aan 3E&O is doorgaans een pittige bezigheid. Door de vele taken die door elkaar heenlopen is het soms moeilijk om alles bij te houden.
We merken nu echter dat onze nieuwe werkwijze voor zowel docent als leerling goed werkt.
Wij behouden overzicht en vrijdag middag vragen leerlingen voortdurend om het scherm te refreshen om er zeker van zijn dat hun taak al is ingeleverd.

Bewijs

Het werkt zo goed zelfs dat de leerlingen van 4E&O laatst vroegen of zij ook zo’n systeem konden gaan gebruiken.

Noël Sies
Leerpodium vennoot en docent