LO anders

Enkele jaren geleden werden we benaderd door een school in Veenendaal. De LO docenten van die school wilden af van het geven van cijfers. En zij bleken niet de enigen te zijn. Het leek of LO docenten door heel Nederland op zoek gingen naar alternatieve werkvormen en manieren van beoordelen.

Leerpodium werd voor sommigen dat alternatief. En samen met deze pioniers hebben we onderzocht welke voordelen digitale leermiddelen kunnen bieden in de gymzaal of op het veld.
Het gaat er in alle gevallen om dat de leerlingen meer inzicht moeten krijgen in hun eigen kunnen en hun eigen vorderingen, en dit ook zichtbaar kunnen maken.

Gepersonaliseerd

Leerlingen moeten niet zozeer tegenover elkaar worden afgewogen als een soort competitie, maar iedere leerling maakt vorderingen op verschillende gebieden en op eigen niveau. Voor de een kan een seconde sneller lopen over een bepaalde afstand meer betekenen dan voor de ander drie seconden tijdswinst.

Precies dat soort dingen proberen we bijvoorbeeld met onze grafieken inzichtelijk te maken. En precies dat persoonlijke moet in de portfolio’s van de leerlingen zichtbaar worden. De leerling bepaalt zelf wat hij op zijn portfolio wil plaatsen en kan zelf bepalen welke van zijn prestaties hij aan de buitenwereld wil tonen.   

Tijdens de les beoordelen

Samen met het Barlaeus Gymnasium in Amsterdam zijn wij bezig om de volgende stap te maken. In de nieuwe omgeving voor de docenten gaat het mogelijk zijn om een hele klas on korte tijd, op het veld of in de zaal, van een beoordeling te voorzien.
Met een schuif naar links of naar rechts te trekken kun je aangeven of een leerling volgens jou op z’n eigen niveau presteert of wellicht daarboven of daaronder. Feedback geven, eventueel met foto/film, is meteen mogelijk.

 

 

Duizenden posts in enkele weken

Overigens hebben de LO docenten op het Barlaeus in het voorjaar uitgebreid gebruik gemaakt van Leerpodium in de tijd van de lockdown. De leerlingen kregen de taak om dagelijks bij te houden wat ze op het gebied van lichaamsbeweging thuis hadden gedaan, en hoe dat was gegaan. Ze moesten een films en foto’s erbij doen als bewijsvoering voor hun sportieve bezigheden, alsmede tips voor medestudenten.
In die tijd zijn er enkele duizenden posts geplaatst op Leerpodium.
De docenten vonden het nakijken wel een klus, zeiden ze achteraf.