Digitaal portfolio

Wat is een digitaal portfolio?

Digitale portfolio's
Voorbeeld portfolio

In een digitaal portfolio laten leerlingen hun persoonlijke ontwikkeling en resultaten zien. Het is een doelgerichte verzameling van digitale materialen in een (gedeeltelijk) gepersonaliseerde omgeving. De leerlingen zijn zelf eigenaar van hun portfolio. Zij plaatsen eenvoudig materiaal dat zij zelf hebben ontwikkeld. Filmpjes, plaatjes, linkjes en sociale media maken de portfolio’s levendig. Digitale portfolio’s hebben drie functies:

Procesportfolio: inzicht leerproces.
Leerlingen plannen leeractiviteiten, discussiëren over kennis, delen ervaringen, leren feedback geven en ontvangen en reflecteren op wat zij leren. Hier staan ook uitwerkingen van opdrachten.  

2 Evaluatie- of reflectieportfolio: docenten of medeleerlingen geven feedback.
Leerlingen verzamelen bewijsmaterialen om kennis en competenties aan te tonen.

3 Presentatieportfolio: beste materiaal.
Het publiek bestaat uit docenten, mede-leerlingen (peers), stagebegeleiders, ouders of het netwerk op de arbeidsmarkt.

Digitale portfolio’s zijn interactief. Docenten, leerlingen of externen geven feedback op het materiaal en de vormgeving. In het primair en voortgezet onderwijs ondersteunen de portfolio’s bij de ontwikkeling van ict-basisvaardigheden en mediawijsheid. In het middelbaar en hoger onderwijs dienen de portfolio’s uiteindelijk als digitaal visitekaartje op de arbeidsmarkt.

Dossiers in een digitaal portfolio

Binnen een digitaal portfolio kunnen leerlingen verschillende dossiers krijgen voor verschillende vakken. Zo heeft een leerling op een middelbare school bijvoorbeeld een digitaal portfolio met een speciaal ckv-dossier en/of een tto-dossier. Docenten zetten per dossier taken klaar, die de leerlingen maken en ‘inleveren’ via hun dossier. In het hoger onderwijs krijgen de dossiers de namen van de modules of bijvoorbeeld minor.

Het werken met dossiers is natuurlijk niet verplicht, maar het kan vakoverstijgend samenwerken ondersteunen. Docenten navigeren eenvoudig door de verschillende dossiers en het leerlingoverzicht. Er kunnen schoolbreed afspraken gemaakt worden over vaste onderdelen in het portfolio. Leerlingen kunnen ook volledig personaliseren.

De voordelen op een rijtje

  • Altijd overal toegang
  • Integratie met de bestaande leeromgeving
  • Faciliteert doorstroming naar volgende niveaus
  • Klein beginnen en eenvoudig opschalen
  • Overdraagbaar naar nieuwe schoolomgeving
  • Nooit meer sjouwen met papier
  • Gebruik van multimedia
  • Volledig tot gedeeltelijk personaliseren
  • Toekomstbestendig door open source software

Portfolio.education

Leerpodium heeft een platform voor digitale portfolio’s ontwikkeld: portfolio.education. Hiermee kunnen scholen of docenten gratis en vrijblijvend drie maanden een op maat gemaakte portfolio-omgeving proberen. Zie voor meer informatie de website van portfolio.education.

Direct naar portfolio.education

Meer informatie

Effective Practice with e-portfolio. Supporting 21st century learning. (JISC, 2008)
over het effectief inzetten van digitale portfolio’s om 21e eeuwse vaardigheden te ondersteunen.

Digitaal cultuurportfolio (Vereniging CultuurProfielScholen, 2011)
over het inzetten van digitale portfolio’s voor ckv / kunstvakken en als kunstdossier. 

E-portfolio (Calibris, nd)
onderzoek naar ontwikkeling en toepassing van e-portfolio’s binnen Zorg, Welzijn en Sport. 

Bekijk hieronder verschillende praktijkvoorbeelden.

Voorbeelden uit de praktijk

keyboard_arrow_right
keyboard_arrow_left

Kunstdossiers Hogeschool voor de Kunsten Utrecht

hku

Casestudy

De HKU maakt gebruik van een portfolio-omgeving op maat. Zij hebben een netwerk met verschillende opleidingen. Zo zijn de drie opleidingen Theater & Vormgeving, Theater & Education en Writing for Performance stap voor stap aangesloten.

We hebben een kick-off bijgewoond om de studenten op weg te helpen met hun persoonlijke portfolio’s. Zij gaan tijdens zo’n bijeenkomst direct hands-on aan de slag met het personaliseren en vullen van digitale portfolio’s.

Een docent aan het woord

“Leerpodium: ons nieuwe vehikel om leertrajecten zichtbaar te maken, informatie te delen, groepswerk makkelijker te maken, toe te groeien naar je profilering. Waar docenten en studenten elkaar op een makkelijke manier treffen.”

Christel van Romunde, Tutor & loopbaanbegeleider opleiding Theater

Kunstdossiers in beeld

TTO-dossiers Mariscollege

Maris     OLQP      Liceo Alessi      etwinning

Casestudy

Het Mariscollege maakt gebruik van tto-dossiers. Dat zijn dossiers binnen digitale portfolio’s, speciaal voor tweetalig onderwijs (tto). Het Mariscollege heeft een netwerk voor vakken die gerelateerd zijn aan tto. De vakken hebben allemaal een eigen website. Docenten volgen online de voortgang van leerlingen per eio cfec competentie in rubrics. Leerlingen plaatsen activiteiten in hun tto-dossiers.

Het netwerk is tegelijkertijd een portaal voor eTwinning, waarmee samenwerking tussen Europese scholen wordt bevorderd. Wij werken bijvoorbeeld met Liceo Alessi (Italië) en OLQP (Engeland). Onze Noël is regelmatig op bezoek in deze landen, waar kennis wordt uitgedeeld en ervaringen worden verwerkt in de tto-dossiers. Bekijk zijn foto’s en ervaringen in ons blog.

TTO-dossiers in beeld

tto-dossiers
Bekijk uitwerkingen van studenten per rubric of per individueel tto-dossier
tto-dossiers
Het vormgeven en vullen van het tto-dossier wordt stap voor stap uitgelegd in de handleiding
tto-dossiers
TTO-dossier voorbeeld 1: de scrollbar die van links naar rechts gaat maakt dit dossier bijzonder
tto-dossiers
TTO-dossier voorbeeld 2: tto-dossier met eigen foto en kleurrijke opmaak
tto-dossiers
TTO-dossier voorbeeld 3: tto-dossier met volgknoppen voor sociale media

CKV-dossiers Gymnasium Haganum

gymnasium haganum
Casestudy

Het Gymnasium Haganum maakt gebruik van kunstdossiers bij CKV. Leerlingen maken recensies van voorstellingen, films of musea en uploaden foto’s van eigen gemaakt materiaal, zoals een tekening. Docenten en leerlingen geven online feedback.

De school maakt gebruik van een netwerk aan websites, die allemaal een ander doel hebben. Klik op onderstaande toepassingen om meer te weten komen over de verschillende toepassingen die op deze school gebruikt worden.

CKV-kunstdossiers in beeld

HG Portfolio 1
CKV-kunstdossier voorbeeld 1: slider met eigen materiaal
CKV-kunstdossier voorbeeld 2: blog met concertverslagen, filmreviews en foto’s
HG Portfolio 3
CKV-kunstdossier voorbeeld 3: een persoonlijke foto en uitklapmenu
HG Portfolio 4
CKV-kunstdossier voorbeeld 4: widgets bieden veel mogelijkheden, zoals een agenda en blogcategorieën

Kunstdossiers Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten

ahk_theaterschool_logo     ahk2
Casestudy

De Academie voor Theater en Dans van de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten (AHK) gebruikt digitale portfolio’s in de vorm van kunstdossiers. De hoofdpagina is in beheer van de opleiding. Hier worden bijvoorbeeld nieuwtjes gedeeld en een agenda bijgehouden.

In de activitystream (soort Facebookwall) staat een overzicht van alle activiteiten die de studenten hebben gedaan in hun digitale portfolio’s. Zo zijn de gebruikers snel up-to-date van de laatste ontwikkelingen. Gebruikers kunnen berichten markeren als ‘favoriet’.

Met behulp van filters worden overzichten getoond van klassen of studenten. Met één klik komen gebruikers op de persoonlijke website van de student. De studenten maken gebruik van gepersonaliseerde portfolio’s. Zij bepalen zelf de vormgeving, waardoor elk portfolio er anders uitziet. Opleidingsbreed zijn afspraken gemaakt over bijvoorbeeld de menu’s, zodat de begeleiders en studenten altijd hun weg vinden.

Een student aan het woord

Kunstdossiers

“In het begin had ik weerstand, omdat het technisch ingewikkeld was. Maar toen had ik een doorbraak en kon ik snel teksten, foto’s en filmpjes uploaden. Ik begon de meerwaarde te zien. Nu helpt mijn website mij bij het concretiseren van mijn leerproces en te reflecteren op werk. Straks kan ik aan de buitenwereld laten zien wat ik heb gemaakt.”

Rachel Schuit, derdejaars opleiding Theaterdocent

Kunstdossiers in beeld

Kunstdossiers
Hoofdpagina in beheer van de opleiding

Kunstdossiers

Studentenoverzicht waarmee gebruikers eenvoudig navigeren tussen kunstdossiers

Kunstdossiers
Overzicht van activiteiten die studenten en docenten hebben gedaan
Kunstdossiers
De handleiding helpt studenten zelfstandig content plaatsen
Kunstdossiers
Als de handleiding niet voldoende ondersteuning biedt, kunnen studenten tickets aanmaken in het supportsysteem
Kunstdossiers
Voorbeeld kunstdossier 1: opleidingsbreed zijn afspraken gemaakt over de menustructuur
Kunstdossiers
Voorbeeld kunstdossier 2: een student houdt een blog bij en heeft widgets (zoals een zoekfunctie) toegevoegd
Kunstdossiers
Voorbeeld kunstdossier 3: op verzoek van student is het kunstdossier openbaar voor iedereen

Kunstdossiers NHL Hogeschool

NHL
Casestudy

De digitale portfolio’s van NHL Hogeschool zijn kunstdossiers. Zowel de opleiding Beeldende Kunst & Vormgeving als de opleiding Theaterdocent zijn hier al mee aan de slag in één netwerk op maat.

De studenten van de NHL Hogeschool hebben gepersonaliseerde portfolio’s. Zij creëren zelf het materiaal en de vormgeving, zoals video’s van dansvoorstellingen en foto’s van zelfgemaakte kunst. Zij bloggen of vloggen over excursies naar theaters of musea. Door het gebruik van multimedia worden de portfolio’s levendig en creatief. Studenten reageren op elkaars digitale portfolio’s, waardoor interactie en peerfeedback plaatsvindt.

De docent heeft een overzicht van de digitale portfolio’s. Met één klik komt de docent op het digitale portfolio van een student. Filters maken het zoeken naar leerjaren of studenten eenvoudig. De docent kan vervolgens feedback geven.

Kunstdossiers in beeld

Homepage ontworpen door de opleiding

Smoelenboek met de studenten, filterbaar op opleiding, leerjaar, activiteit en individuele student

Voorbeeld 1: de activiteiten worden met elkaar gedeeld via blogberichten

Voorbeeld 2: kunstdossier met tegelstructuur

Voorbeeld 3: kunstdossier met simpele en elegante uitstraling

Voorbeeld 4: kunstdossier met simpele en elegante uitstraling

Digitale portfolio’s Edith Stein College

Edith Stein        entree-federatie  knnisnet logo

Casestudy

Het Edith Stein College maakt gebruik van digitale portfolio’s, waarbij de leerlingen hun eigen website gedeeltelijk kunnen personaliseren. Zo heeft de school bepaald welke vaste onderdelen in het menu moeten staan. De leerling kan vervolgens kiezen uit 25 thema’s, waardoor elk portfolio een eigen vormgeving heeft. Zij kunnen zelf ook kleuren en lettertypes aanpassen.

Leerlingen maken per vak opdrachten. Docenten zetten opdrachten van tevoren klaar, of laten leerlingen in de klas op dat moment een opdracht uitwerken op de computer.

Dankzij onze koppeling met de Kennisnet Entree Federatie is single sign on mogelijk. Dat betekent dat leerlingen eenmalig inloggen op Magister en via dit leerlingvolgsysteem direct naar hun portfolio kunnen. Voor meer informatie over signle sign on, klik hier.

Digitale portfolio’s in beeld

Leesdossier Gymnasium Haganum

gymnasium haganum
Casestudy

Op het Gymnasium Haganum houden leerlingen voor Nederlands een digitaal portfolio bij in de vorm van een leesdossier. Het is een soort portfolio met de nadruk op literatuur. Leerlingen houden bij welke boeken zij gelezen hebben voor hun leeslijst. Zij schrijven boekverslagen en reviews en ‘raten’ boeken die zij goed of slecht vinden. De docent volgt online de ontwikkelingen van de leerlingen.

De school maakt gebruik van een netwerk aan websites, die allemaal een ander doel hebben. Klik op onderstaande toepassingen om meer te weten komen over de verschillende toepassingen die op deze school gebruikt worden.

Leesdossiers in beeld

Aanwinsten mediatheek
Catalogus met boeken van de mediatheek
Docent zet opdrachten klaar voor leerlingen
Docent zet opdrachten klaar voor leerlingen
Leerlingen kunnen verslagen van klasgenoten doorzoeken en raadplegen
Leerlingen kunnen verslagen in leesdossiers van klasgenoten doorzoeken en raadplegen
Overzicht van ingeleverde boekverslagen
Overzicht van ingeleverde boekverslagen in leesdossiers
Boekverslag van leerling met reacties
Boekverslag van leerling in het leesdossier met reacties