Leerpodium project wint 2e prijs Nederlandse Onderwijspremie Met het project ‘LEREN MAKEN DELEN, een podium voor onderwijsvernieuwing’ hebben de Hogeschool ArtEZ en AHK de tweede prijs gewonnen van de Nederlandse Onderwijspremie voor MBO en HO 2024. Leerpodium is de samenwerkingspartner voor dit project. Behalve een erkenning voor de kracht van samenwerken, ontschotten en bouwen met open source krijgt deze innovatie ook een impuls van 800.000 euro te besteden door de hogescholen aan door ontwikkeling en verdere opschaling!

Project LEREN MAKEN DELEN

Zie deze link voor het kennisbank artikel van het NRO met een beschrijving van de onderwijsinnovatie. Dit artikel beschrijft hoe een flexibele, open source-leeromgeving is ontwikkeld om onderwijs te innoveren door samenwerking tussen publieke instellingen, docenten en studenten. Deze omgeving, gecreëerd met Leerpodium, past zich aan de onderwijsbehoeften aan en bevordert een netwerksamenleving waarin kennis wordt gedeeld en eigenaarschap wordt geborgd. Startend met twee opleidingen in 2018, is dit platform nu uitgebreid naar 11 academies, wat heeft geleid tot intensieve samenwerking en co-creatie binnen en tussen instellingen zoals AHK en ArtEZ. Het resultaat is een dynamische, hybride campus die zowel fysieke als digitale leerruimtes integreert en continu evolueert dankzij feedback en samenwerking van alle betrokkenen.

We zijn trots op hoe ver we binnen ArtEZ en de AHK zijn gekomen met een open source mindset (zie eerlijkdigitaalonderwijs.nl) en de erkenning hiervan met de 2e prijs van de Nederlandse Onderwijspremie 2024 HBO en WO voor dit project. We zien er naar uit verder te ‘maken, delen en leren’ met de betrokken onderwijsteams 🙂

Foto van de uitreiking van tweede prijs Nederlandse Onderwijspremie 2024 voor onderwijsinnovatie "LEREN, MAKEN, DELEN" met Leerpodium