Tip 1
Speel ‘It’s up to you’ met de klas. Al is spelen wellicht een ongelukkig gekozen woord. It’s up to you is een interactieve film waarin de gevaren van online content posten van verschillende zijden wordt belicht. Er wordt steeds een situatie geschetst en de leerling moet dan een keuze maken uit de verschillende manieren om met de situatie om te gaan. Afhankelijk van de keuze verandert het verhaal.
Er zijn twee manieren om te spelen. Of je laat de film klassikaal zien en laat de leerlingen stemmen voor een van de stellingen die je ziet, of je laat de leerling het individueel doen op een eigen PC (zorg dat de leerlingen dan wel eigen oortjes/koptelefoon hebben)
Tip 2
Het ABC van de mediawijsheid Een simpel ABCtje, met als afronding een Kahoot, of onze favoriet Quizziz. Zie hiervoor ook onze eerdere blogbericht. Hierin leggen we uit wat wij vinden dat de voordelen zijn van Quizziz t.o.v Kahoot.
Tip 3
Mediawijsheid in het MBO. Het betreft een serie lessen verdeeld over verschillende thema’s: online, samenwerken, presenteren, netwerken, zakelijk, media. Gevolgd door een eindopdracht. Er is ook een link naar een site met diverse tools, om mee te presenteren, beeldbewerking, quizes en nog veel meer; maar ook tips om je privacy te waarborgen: De opdrachten zijn divers; deels individueel, deels in groepjes, deels klassikaal.
Tip 4
Accountkiller Er zijn drie niveaus van websites of providers waar jouw account op kan staan: Wit, daar kun je makkelijk je account verwijderen. Hier vind je gek genoeg oa de grote drie: Facebook, Twitter en Instagram, en dan grijs en zwart. Sites van de laatste categorie zijn het moeilijkst om je account van te verwijderen: Hier vind je meer sites waarvan je het in eerste instantie niet verwacht: oa Intertoys, Kruidvat en Geenstijl. Een gewaarschuwd mens telt voor twee, maar als het toch misloopt helpt Accountkiller je met het schoonvegen van je account.
Tip 5
Webwijzer: volgmeniet. Deze tool is meer op preventie gericht: Hoe je ervoor kan zorgen dat je niet gevolgd wordt als je rond struint op het internet. Lees alles over trackers en hoe je ze kunt ‘misleiden’.
Hilarisch genoeg krijg ik, toen ik net het adres ging checken, op deze website een advertentie voor een PDF converter. Dat terwijl ik vandaag net enkele PDF’s had omgezet. MMMMM. Gelukkig hebben wij een Adobe CC account, maar ik heb mezelf dus nog niet goed genoeg beveiligd, zoveel mag duidelijk zijn.
Tip 6
Weer even iets van mediawijsheid.nl, een overzichtelijke verzameling feiten en tips die de moeite waard zijn om met de klas door te nemen. Over virussen en malware, identiteitsfraude en phishing, klikfraude en grooming.
Tip 7
Social media in real time. Wat wordt er op een willekeurig moment over het internet gedeeld op diverse social media? Probeer met de klas de volume van al dat gepost eens in te beelden, terwijl de counters door blijven tellen.
Tip 8
Sit back and relax. Eenvoudig een keer een Youtube filmpje bekijken. Duurt maar een paar minuten, maar is toch helder in wat je online voor KUNT stellen. Het zal in ieder geval reacties opwekken. Voor lerenden kan het mogelijk inzicht geven in de mogelijke valkuilen van het leven op het net. Neem vooral tijd om de reacties te bespreken.
Tip 9
Het was vakantie toen ik het voor het eerst poste, dus weer een filmpje. Eentje die velen wel eens zullen hebben gezien. En ik hoef deze keer niet eens al mijn Twitter tekens eraan te verbruiken, want het spreekt voor zich.
Tip 10
Deze heeft een leuke geschiedenis. In onze begindagen deden we mee aan een wedstrijd voor leermiddelen over mediawijsheid. Wij wonnen niet maar wel deze.
En terecht. Een mooie analogie over online shoppen:
A grocery store (“to Pantopoleion” in the Greek language) is used as a metaphor for our story, where all kinds of peculiar things are available! In this way, the movie highlights in a most entertaining way how important it is to safeguard our personal data, to be careful with online bargains not to be caught in online fraud, not to get in contact with inappropriate content for minors’ age, to check the credibility of online information, and all in all, how important it is to be media literate and use our critical thinking. It also addresses the major issues of child pornography and pedophilia. The film was awarded “Best Short Film” at the London Greek Film Festival 2013. It also received the “Audience Favourite Prize” at the Medea Awards 2014, presented in Brussels in the framework of the Media & Learning Conference. The movie has been subtitled in all European languages by European Schoolnet, in its role as INSAFE European Awareness Centres & Helplines Network Coordinator, under EC’s Safer Internet Programme.
Onze inzending kun je hier nog bekijken, al moet ik toegeven dat sommige onderdelen alweer gedateerd zijn. Als ik het zo weer eens zie, gaan we er nog eens een update tegenaan gooien. Vooral als er vraag is!!!!???
Tip 11
Save the best till last? MBOmediawijs van mediacollege in Amsterdam is een enorme bron aan bruikbare leermiddelen. Het leuke hiervan is: hebben het competentiemodel van mediawijsheid als raamwerk gebruikt om series lessen omheen te bouwen. Het materiaal is divers en goed inzetbaar. Elke keer als ik ga kijken is er weer eea aangepast. Ga kijken!
Tip 12
Bonus tip voor ECSM: Een project van diverse omroepen en media makers (uit oa Duitsland en Canada) om iets te vertellen over online privacy en web economie. Het geheel is prachtig vormgegeven, waarbij de vele interactieve elementen vorm en inhoud bij elkaar brengen. Ze noemen het zelf overigens een documentaire. Kijk alleen al naar aflevering 1, met een film die jouw locatie live aan film toevoegt.
Warning: Sommige onderdelen lijken niet helemaal meer goed te werken, maar dat kan ook liggen aan mijn extreem zuinig ingestelde cookie beleid.
Het deed me denken aan de interactieve video van Arcade Fire van enkele jaren geleden, She used to wait. De video werkt nog steeds, net getest.
Extra:
Volg me niet. Een overzicht aan mogelijke hulpprogramma’s en maatregelen die je zelf kunt nemen om het voor andere partijen moeilijker te maken om jouw voetspoor op het net te volgen. Een van de meest eenvoudige is natuurlijk niet zomaar op ‘accepteren’ te klikken als je een banner krijgt voorgeschoteld op een website.
Neem de tijd om naar verdere instellingen door te klikken en voor de optie ‘alleen noodzakelijke (of essentiële) cookies’ aan te vinken. Hoewel zelfs hier de vraag is of je dat wel moet doen. want wat is noodzakelijk? volgens wie? Als je de banner gewoon weg klikt, mag de website houder geen enkele cookie verzamelen. Niet publieke websites mogen jou dan de toegang weigeren. Maar ga dan in ieder geval wel naar de instellingen om je voorkeur kenbaar te maken. Nog meer informatie? klik dan hier