Portfolio voor Rembrandt-college?

Sectie LO is eruit en gaat voor digitaal portfolio.

Veenendaal is geen plek waar je vaak komt. Toch kreeg Leerpodium een aanvraag van het Rembrandt-college uit die stad. Of we wilden komen praten over de mogelijkheden van een digitaal portfolio voor de sectie LO (lichamelijke opvoeding).

Ok, nu eerst de vraag: Waar ligt Veenendaal?

En?… wist je het?

Veenendaal.

Wij moesten ook Google Maps inschakelen, geef ik toe.  En dan rijd je Veenendaal binnen en kom je terecht bij een school vol verrassingen.
Het eerste wat opvalt als je het schoolplein oploopt is de vele referenties aan kunst en cultuur. Bijvoorbeeld in de vorm van  quotes van kunstenaars en wetenschappers die verspreid staan over het plein. Vervolgens loop je de school binnen en valt het op dat er een rustige sfeer op de school hangt en dat er geen rotzooi op de grond ligt. Dat blijkt mede te liggen aan het systeem van ‘prefect’ dat de school hanteert.  Vierde jaars leerlingen zijn verantwoordelijk voor het schoonhouden van het gebouw. En voor die verantwoordelijkheid word je in de jaren daarvoor opgeleid.

Innovatie.

Maar waarom waren we daar? Omdat de sectie LO ruim baan heeft gekregen om de structuur van hun lessen anders op te zetten. Ze willen af van het prestatiegerichte afrekensysteem van cijfertjes. Ze willen een manier bedenken om de persoonlijke voortgang van leerlingen te registreren en te evalueren. Iedere leerling moet zijn eigen traject en doelen kunnen uitzetten, geheel op eigen niveau en tempo.

Nou hoorden we vaker dat soort wensen en verhalen tijdens onze bezoeken aan de diverse onderwijssymposia de afgelopen tijd. Of het nou ‘Make Shift happen’ was of ‘de onderwijsdagen’ of ‘NRC live’, of het was tijdens de individuele gesprekken die we voerden met schoolleiders en docenten. Overal vielen de woorden ‘gepersonaliseerd leren’ gekoppeld aan de eenvoudige vragen: Hoe en wanneer? Als iemand met een oplossing kwam, bv een e-learning omgeving met digitaal portfolio, zei iemand anders daarna: Ja, maar…

En dan kom je op een school in een plek waar je daarvoor niet bewust van hebt gehoord, en dan is de LO-sectie daar al zover dat ze de vragen aan het beantwoorden zijn. De sectie had uitgebreid overlegd over wat ze wilden en hadden een uitgebreide wensenlijst klaar waar de portfolio’s van hun leerlingen allemaal aan moesten voldoen. En ze wilden meer.

Respect.
Wij denken graag met deze mensen mee.