Internationalisering (EIO)

Wat is internationalisering (EIO)?

EIO staat voor Europese en internationale oriëntatie. Steeds meer scholen hebben internationalisering in hun curriculum staan. Dat zijn niet meer alleen de hogere onderwijsvormen. In toenemende mate wordt de noodzaak gezien dat leerlingen zich actief kunnen bewegen buiten de eigen landsgrenzen.

In het Common Framework for Europe Competence (CFEC) staan de competenties op het gebied van internationalisering. Tweetalig onderwijs en uitwisselingsprojecten vormen samen de EIO-leerlijn, waarmee leerlingen hun internationale competenties ontwikkelen. Samenwerken in een online platform maakt dit nóg leuker en makkelijker.

Dat kan voor zowel korte als lange termijn projecten, waar leerlingen uit diverse landen in verschillende groepjes samenwerken. Zowel een chat functie als videoconferencing hoort tot de mogelijkheden. Door gebruik te maken van digitale portfolio’s, is de voortgang van zowel groepen als individuele leerlingen goed te monitoren. De digitale portfolio’s zijn tevens in te zetten bij bijvoorbeeld EIO-certificering. Klik hier voor meer informatie over digitale portfolio’s.

De voordelen op een rijtje

  • Plaats- en tijd onafhankelijk werken
  • Interactief materiaal met multimedia
  • Herbruikbaar materiaal
  • Na eenmalige investering: tijdwinst
  • Maatwerk voor elk project
  • Differentiatie in niveau, tempo en lesstof
  • Automatisch, handmatig of gecombineerd online nakijken
  • Overzicht behaalde competenties in rubrics

Meer informatie

Nuffic (Nuffic, 2017)
voor meer informatie over de Nederlandse agentschap voor internationalisatie.

Leerpodium heeft samen gewerkt met Nuffic Neso Indonesia tijdens het ontwikkelen van een elektronische leeromgeving voor het internationale project DUTEP. Klik hier voor meer informatie.

Europese en internationale oriëntatie. (Nuffic, 2017)
over EIO in de lessen en EIO-activiteiten.

CFEC. (Nuffic, 2008)
met uitleg over het Common Framework for Europe Competence.

Voorbeelden uit de praktijk

keyboard_arrow_right
keyboard_arrow_left

CFEC competenties rubric

Scholen voor tweetalig onderwijs worden gecertificeerd door NUFFIC. Deze hanteert de CFEC (Common Framework European for Europe Competence) als referentiekader om de vorderingen van een leerling binnen het TTO in kaart te brengen.

In het kort dienen leerlingen de meeste van de 72 (VWO) en 48 (VMBO) te kunnen afvinken. Leerpodium is bezig met een rubric format om scholen te assisteren bij deze administratieve taak.

EIO op Haarlemmermeerlyceum

Op het Haarlemmermeer lyceum in Hoofddorp heeft Leerpodium een aparte vaksite voor EIO ingericht in samenwerking met de EIO coordinator.

Opdrachten en excursies

Overzicht van EIO opdrachten die zijn klaargezet voor de leerling, gekoppeld aan EIO competenties

Reflecties

 

Klassensite Tweetalig Onderwijs Mariscollege

houtrust ttoMaris     Kingsway

Casestudy

Het Mariscollege heeft als één van de weinige vmbo-scholen in de regio, een afdeling voor tweetalig onderwijs (tto). Zij werken nauw samen met scholen uit andere landen. Voor een uitwisselingsproject met de Kingsway Academy uit Liverpool, hebben we een klassensite gemaakt om de uitwisseling digitaal te faciliteren. De tweede klas vmbo-leerlingen gebruiken de online omgeving om de eerste contacten te leggen en te onderhouden.

De leerlingen hebben een eigen profiel met avatar (profielfoto). Zij plaatsen blogberichten met foto’s, zodat ze aan elkaar kunnen laten zien wat ze gedaan hebben en waar ze geweest zijn. Zo ontstaan fotoalbums met beeldmateriaal die bewaard kunnen worden.

De leerlingen bereiden zich online voor op de scholentrip door online taken te maken. Leerlingen leren dankzij badges, zonder begeleiding, de basisprincipes van WordPress. Zij kunnen verschillende badges halen:

  • explore: basisnavigatie en -handelingen binnen de site
  • culture: een serie met opdrachten gericht op beeldvorming over de culturele overeenkomsten en verschillen
  • community: actieve deelname binnen het platform (plaatsen berichten, reageren op anderen)

Klik hier voor meer informatie over badges.

De leerlingen worden aan gekoppeld, zodat internationale buddy’s ontstaan. Zij maken samen opdrachten om meer te leren van de andere persoon, de school, de stad en het land. Dankzij de chatfunctie kunnen zij plaats onafhankelijk samenwerken en contact onderhouden. De log van de communicatie zorgt er voor dat alles altijd terug te lezen is.

Klassensite in beeld

Klassensite Tweetalig Onderwijs Mariscollege
Voorpagina van de uitwisselingssite
Klassensite Tweetalig Onderwijs Mariscollege
Stap voor stap opbouw van de activiteiten (leerlijn)
Klassensite Tweetalig Onderwijs Mariscollege
Via Googlemaps was te volgen waar de deelnemers aan de uitwisselingsreis zich bevonden
Klassensite Tweetalig Onderwijs Mariscollege
Via de chat hebben leerlingen voor en na de reis contact met elkaar