Elektronische leeromgeving

Wat is een elektronische leeromgeving?

In een elektronische leeromgeving (ELO) kunnen docenten en leerlingen online met elkaar samenwerken en communiceren in het kader van het leerproces. Er zijn veel verschillende elektronische leeromgevingen. Wij beginnen met een leeg platform en vullen dat aan met functionaliteiten die voor de school belangrijk zijn. Zo heeft u nooit functionaliteiten die u niet wilt of nooit gebruikt.

Zo kunt u gebruik maken van een leerlingvolgsysteem, projectruimte, online inleveren en nakijken, een materialenbank, administratie zoals roosters en cijfer- / absentenregistratie. Een leuke toegevoegde waarde zijn badges; een gamingelement waarmee leerlingen een beloning krijgen voor prestaties. Denk aan het maken en inleveren van opdrachten, feedback geven aan elkaar en vakken of modules afronden. Differentiatie in tempo en lesstof is mogelijk.

Een ELO maakt het mogelijk om plaats- en tijdonafhankelijk te werken. U hoeft maar één keer in te loggen door de integratie met bestaande systemen.

Een andere veelgenoemde term is het Learning Management System (LMS).

De voordelen op een rijtje

  • Plaats- en tijdonafhankelijk werken
  • Eén plek waar iedereen samenwerkt
  • Veilig en afgesloten voor buitenwereld
  • Integratie met uw systeem en toch één keer inloggen (single sign in)
  • Koppeling met apps e.d.
  • Geen grote softwareleverancier en vendor lock-in
  • Geen licenties
  • Volledig op maat voor uw school

Meer informatie

Wat is een LMS? Uitleg over het Learning Management System, oftewel een elektronische leeromgeving

LMS: beperkingen en mogelijkheden Blogartikel van Wilfred Rubens over de voor- en nadelen van een elektronische leeromgeving

Voorbeelden uit de praktijk

keyboard_arrow_right
keyboard_arrow_left

ELO Dutch Training and Exposure Program

Gemeente RdamHoogheemraadschap van DelflandNuffic NesoRDM Campus

Casestudy

Het Dutch Training and Exposure Program (DUTEP) is een samenwerkingsproject tussen Nederland en Jakarta. Meerdere partners zijn hierop aangesloten, zoals Nuffic Neso Indonesia, DKI Jakarta (Gemeente Jakarta), de Gemeente Rotterdam, het Hoogheemraadschap van Delfland, RDM Kenniscentrum en de Hogeschool Rotterdam. Deelnemers kunnen op elk tijdstip en vanuit elke locatie werken; reisafstand en tijdsverschil zijn geen probleem. Dit platform is daarom uitermate geschikt als internationaal communicatieplatform.

Deze ELO bestaat uit twee onderdelen:

  1. Een open website voor de introductie van het project, de partners en de pr.
  2. Een afgesloten samenwerkingsomgeving. Gebruikers leveren opdrachten in, delen bronnen in een database en geven elkaar feedback. De coaches houden de ontwikkelingen bij. Via een gedeelde agenda wordt iedereen op de hoogte gehouden van bijeenkomsten.

De deelnemers kunnen badges winnen door opdrachten en modules af te ronden. Op onze pagina over badges en achievements, vindt u daar voorbeelden van.

DUTEP in beeld

In de blog houden deelnemers elkaar op de hoogte van excursies naar projectgerelateerde evenementen en toeristische uitstapjes. Met de plusknop voegen ze eenvoudig nieuwe berichten, foto's en filmpjes toe.
In de blog houden deelnemers elkaar op de hoogte van excursies naar projectgerelateerde evenementen en toeristische uitstapjes. Met de plusknop voegen ze eenvoudig nieuwe berichten, foto’s en filmpjes toe.
ELO Dutch Training and Exposure Program
In dit overzicht zien deelnemers alle opdrachten die zij gemaakt hebben. Zowel ‘work in progress’, als opdrachten die ingeleverd zijn. Ook zien zij welke opdrachten op basis van feedback aangepast moeten worden en welke goedgekeurd zijn.
ELO Dutch Training and Exposure Program
Hier zijn deelnemers de opdrachten van elkaar. Ze geven elkaar online feedback en werken samen.
ELO Dutch Training and Exposure Program
Elke deelnemer heeft een eigen profiel aangemaakt. Op deze pagina staan alle profielen met een foto, persoonlijke biografie en contactgegevens vermeld.
ELO Dutch Training and Exposure Program
Profielen worden eenvoudig aangepast op de profielenpagina.