fact and non fact

Fact or fiction. Nieuws en nep nieuws. Bijna dagelijks hoor je de discussie hierover.

Onlangs was ik aanwezig bij NRClive, de toekomst van het leren (zie blogbericht). Zoals ik in dat bericht schreef, werd er tijdens die dag vanuit verschillende invalshoeken gekeken naar de stand van zaken als het gaat om educatie.

Een van de lezingen die ik volgde was die van Paul Kirschner. In een plenair debat dat hij daarvoor had met Stephen Heppel werd duidelijk dat de wereld van de ervaren docent (Heppel) en die van de wetenschapper (Kirschner) ver uit elkaar kunnen liggen. De twee heren waren het zelden eens.
Zo erg dat in een tweet zelfs de vraag werd gesteld of de twee elkaar in de haren gingen vliegen. Heppel kwam met voorbeelden uit de praktijk en Kirschner bleef maar hameren op het al of (meestal) niet bewijsbaar zijn van Heppel’s bevindingen.

Later, tijdens zijn lezing, kwam Kirschner nog eens terug op wat hij noemde mythes in het onderwijs.
Een daarvan was de beroemde leerpiramide waarin wordt uitgelegd hoe je het beste iets leert.

Nu blijkt de betrouwbaarheid van dit model nergens op is gebaseerd. Zelfs bij de oorspronkelijke uitgever wist niemand waar de auteur, D. G. Treichler, destijds (voor het eerst gepubliceerd in 1967) zijn cijfers vandaan had gehaald. http://acrlog.org/2014/01/13/tales-of-the-undead-learning-theories-the-learning-pyramid/comment-page-1/

Het gaat echter niet alleen om modellen en theorieën. Hij noemde als voorbeeld het brein. Een mythe, stelde Kirschner, is dat wij maar 10% van onze brein gebruiken. Dat zou evolutionair niet kloppen zei hij, want onze brein gebruikt veel energie en als 90% overbodig was, dan zou onze brein nu veel kleiner zijn.

En zo bracht Kirschner ook het idee van 21st century skills in twijfel. Alle zogenaamde 21st century skills, betoogde hij, hebben wij altijd al moeten beheersen. Je moest zelfs in de oertijd samen kunnen werken en zelfstandig en creatief zijn om te overleven. Erger nog, de modellen voor deze skills groeien wild in het rond en worden alsmaar uitgebreider en aangepast aan de wensen van de bedenker. En dat zonder enig wetenschappelijke onderbouwing. Er is maar een skill die op dit moment anders is dan in andere eeuwen, en dat is informatie kunnen zoeken op het net. (meer van Kirschner over 21st century skills)
https://onderzoekonderwijs.net/2017/12/21/de-holle-retoriek-van-21st-century-skills-hoezo-is-kennis-minder-belangrijk/

Ook niet wetenschappelijk, maar wel een toevoeging op Kirschners inzicht, is het betoog van CNNs Fareed Zakaria. Volgens hem is de discipline van het ‘nee zeggen’ een van de meest belangrijke 21st century skills die een student moet beheersen. In een wereld waar je overspoelt wordt door informatie, is het steeds belangrijker om als persoon die informatiestroom op het juiste moment een halt toe te roepen en keuzes te maken. Daarvoor moet je ook de waarheidsgetrouwheid van de informatie op waarde weten te schatten.

Lees het volledige artikel hier:

The most important skill for 21st-century students is the discipline to say “no”