Adaptieve leersystemen

In een post op Linkedin zegt Kim Pot van Inspire Innovation BV het volgende: Onderwijzen en opleiden is in de meeste gevallen massaproductie, niet aangepast aan de persoonlijke behoeftes, leerdoelen en manier van leren. Met een vaste toets aan het einde, in plaats van tussentijdse toetsmomenten die gebruikt worden om het leerproces te optimaliseren. Het is tijd dat producenten van educatief materiaal gaan beseffen dat het anders kan en anders moet. 

Ik denk dat het niet alleen aan de aanbieders is om hier iets mee te doen. Het idee dat het onderwijs aan vernieuwing toe is, zal ook niet door alle scholen worden gedeeld. Onlangs hoorde ik een schoolleider zeggen: Het onderwijs zal veranderen, maar het zal een tijd duren. Het probleem is namelijk dat het huidige systeem werkt. Elk jaar wordt een groot aantal leerlingen afgeleverd met een diploma, en je gaat een werkend systeem niet zomaar veranderen.
Met Leerpodium merken dat we vaak kleine stapjes moeten maken met scholen en docenten.
We werken met een plan waar de ontwikkeling van een netwerk uiteindelijk aan zou moeten voldoen en werken steeds met Sprints om dit te realiseren. Dit heeft voor de gebruiker het voordeel dat ze beetje bij beetje aan de vernieuwingen kunnen wennen. Maar omdat de technologie zo snel gaat, voorkom je ook dat je veel tijd kwijt bent aan de ontwikkeling van een functionaliteit dat toch al door de WordPress community zelf tot stand komt.

Adaptieve leersystemen, tijd voor een doorbraak!